2421112155 Ελλησπόντου 53, Ν. Ιωνία, Βόλος kdapmagapao@yahoo.com
hero image
 
 
 
 

Η Μοντεσσοριανή Φιλοσοφία και η Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης
Μ΄ αγαπάω - Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών Πολλαπλής Νοημοσύνης - Βόλος

 

"Το ερώτημα δεν είναι πόσο έξυπνος είναι κάποιος, αλλά με ποιον τρόπο είναι έξυπνος."
– Howard Gardner 

Η θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης αναπτύχθηκε από τον καθηγητή Howard Gardner και μας έμαθε κάτι πολύ σημαντικό: η ευφυΐα δεν είναι μία και μοναδική.
Δεν μετριέται μόνο με τεστ IQ ή με το πόσο καλά τα πάει ένα παιδί στα μαθηματικά ή στη γλώσσα. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι να είναι κανείς “έξυπνος” — και κάθε παιδί έχει τον δικό του μοναδικό συνδυασμό ικανοτήτων!

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;
    • Όλα τα παιδιά έχουν νοημοσύνη — αλλά η καθεμία εκφράζεται διαφορετικά. Άλλο παιδί μαθαίνει καλύτερα μέσα από μουσική, άλλο με εικόνες, άλλο με κίνηση ή μέσα από τη συνεργασία με άλλους.
    • Η νοημοσύνη δεν είναι στατική. Με το κατάλληλο περιβάλλον, ενθάρρυνση και ευκαιρίες, κάθε παιδί μπορεί να αναπτύξει τις δυνατότητές του.
    • Δεν υπάρχει “σωστός” τρόπος μάθησης. Όλοι οι τρόποι είναι έγκυροι και πολύτιμοι. Γι’ αυτό και στόχος μας είναι τα παιδιά να ανακαλύψουν ποιοι είναι και πώς μαθαίνουν καλύτερα.

Ποια είναι τα βασικά είδη νοημοσύνης που αναγνωρίζει η θεωρία;
    1. Γλωσσική / Λεκτική Νοημοσύνη – Ικανότητα στην έκφραση, το γράψιμο, την αφήγηση, την κατανόηση εννοιών 
    2. Λογικο-Μαθηματική Νοημοσύνη – Ικανότητα στη σκέψη με λογική, στους αριθμούς, στα μοτίβα, στους γρίφους
    3. Μουσική / Ρυθμική Νοημοσύνη – Ευαισθησία σε ήχους, μελωδίες, ρυθμούς
    4. Σωματική / Κιναισθητική Νοημοσύνη – Ικανότητα έκφρασης μέσα από το σώμα, τον χορό, την κίνηση
    5. Χωρική / Χωροταξική Νοημοσύνη – Ικανότητα στην οπτική φαντασία, στον σχεδιασμό, στη δημιουργία εικόνων και κατασκευών
    6. Διαπροσωπική Νοημοσύνη – Ικανότητα στην κατανόηση των άλλων, στη συνεργασία, στην ενσυναίσθηση
    7. Ενδοπροσωπική Νοημοσύνη – Ικανότητα στην αυτογνωσία, στην αναγνώριση συναισθημάτων και σκέψεων
    8. Φυσιοκρατική / Νατουραλιστική Νοημοσύνη – Ικανότητα στην παρατήρηση της φύσης, των ζώων, των φυτών, των φυσικών φαινομένων
    9. Συναισθηματική Νοημοσύνη – Ικανότητα στην κατανόηση και ρύθμιση των συναισθημάτων, τόσο του εαυτού όσο και των άλλων

 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
     
     
     
 

Η προσέγγισή μας ενισχύεται ακόμη περισσότερο από τη Μοντεσσοριανή φιλοσοφία, η οποία τονίζει την αξία της αυτονομίας, της ελεύθερης επιλογής και της βιωματικής μάθησης. Σύμφωνα με τη Maria Montessori, κάθε παιδί έχει μέσα του τον δικό του οδηγό προς τη μάθηση και αναπτύσσεται καλύτερα όταν του δίνεται ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα, που του επιτρέπει να εξερευνήσει και να μάθει με τον δικό του ρυθμό.

Όπως και στη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης, έτσι και στη μοντεσσοριανή προσέγγιση:
    • Το παιδί είναι στο κέντρο της μάθησης, με σεβασμό στις ατομικές του ανάγκες και ιδιαιτερότητες.
    • Η μάθηση είναι εμπειρική, μέσα από την πράξη, την παρατήρηση, τον πειραματισμό.
    • Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι μονόδρομη, αλλά γίνεται μέσα από αλληλεπίδραση, περιέργεια και προσωπική ανακάλυψη.


Στο ΚΔΑΠ Μ’ αγαπάω, χτίζουμε τις δράσεις μας πάνω σε αυτή τη φιλοσοφία. Προσφέρουμε στα παιδιά πλούσια ερεθίσματα, για να γνωρίσουν όλα τα είδη νοημοσύνης μέσα από βιωματικές, δημιουργικές δραστηριότητες.
Γιατί όταν ένα παιδί ανακαλύψει τον δικό του τρόπο να μαθαίνει, ξεκινά να μαθαίνει με χαρά — και αυτή η χαρά είναι το κλειδί για μια ουσιαστική, πολύπλευρη ανάπτυξη.